0
محتویات سبد خرید
مقالات آموزشی
  • 1184
  • 182 مرتبه
کارت صدا چیست؟

کارت صدا چیست؟

30 آبان 1402

کارت صدا قطعه‌ای سخت‌افزاری است که هدف اصلی آن گسترش قابلیت‌های ضبط و پخش صدا در رایانه است. اگر می‌خواهید با استفاده از یک میکروفون استودیویی صدای خواننده ای را ضبط کنید و یا خروجی صدای رایانه خود را از یک جفت اسپیکرمانیتورینگ بشنوید، به یک کارت صدا نیاز خواهید داشت!

یک کارت صدای حرفه ای و با کیفیت به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید همزمان با چندین میکروفن صدای خود را ضبط کنید و حتی برای ضبط صدای سازهای مختلف مانند گیتار و سینت از آن استفاده کنید. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا شما را به صورت کامل با  کارت صدا و ویژگی‌های مهم آن آشنا کنیم.
 

گسترش صدا مرکز فروش انواع کارت صدا استودیویی

کارت صدا چه کاری انجام می‌دهد؟
کارت صدا به طور کلی وظیفه دارد تا سیگنال‌های صوتی آنالوگ را به دیجیتال (A/D) و سیگنال‌های صوتی دیجیتال را به آنالوگ (D/A) تبدیل کند. A/D  و فرآیند تبدیل یک موج صوتی آنالوگ، مانند موجی است که توسط میکروفن دریافت می‌شود و پس از تبدیل به یک کد باینری، رایانه شما می‌تواند آن را پردازش کند.

 

فروش کارت صدا در مشهد

اما تبدیل D/A برخلاف تبدیل A/D است و فایل‌های صوتی دیجیتال ذخیره شده در رایانه شما را به امواج صوتی آنالوگ تبدیل می‌کند و شما می‌توانید خروجی صدا را از طریق هدفن و بلندگو بشنوید!
 

راهنمای خرید کارت صدا Audio Interface در گسنرش صدا

یکی از بزرگترین چالش‌ها هنگام خرید یک کارت صدا، انتخاب گزینه ای است که علاوه برارائه ویژگی‌های کاربردی، متناسب با نیازهای شما نیز باشد. ویژگی‌های اولیه‌ای که هنگام خرید کارت صدا باید به آن‌ها توجه کنید عبارتند از تعداد و نوع ورودی‌ها و خروجی‌ها، کیفیت پری امپ‌، کیفیت مبدل‌ها و همچنین هر ویژگی اضافی که کارت صدا با آن ارائه می‌شود. ادامه این مقاله به سراغ بررسی ویژگی‌های مهم کارت صدا خواهیم رفت.

ورودی‌ها و خروجی‌های کارت صدا
در استودیوهای خانگی و استودیوهای حرفه ای، هر چه تعداد سخت افزارهای خارجی که استفاده می‌کنید بیشتر باشد، به ورودی و خروجی‌های بیشتری در کارت صدا نیاز خواهید داشت. معمولا در استودیوهای حرفه ای به دلیل وجود انواع سخت افزارهای انالوگ، اغلب از چندین کارت صدا به صورت زنجیره ای استفاده می‌شود. اما در استودیوهای خانگی داستان کمی متفاوت است زیرا بسیاری از افرادی که در خانه موسیقی تولید می‌کنند، بیشتر از پلاگین ها و نرم افزارهای مجازی استفاده می‌کنند.

در ادامه این مقاله ما قصد داریم به انواع مختلفی از ورودی‌ها و خروجی‌هایی که در کارت صدا وجود دارد نگاهی بیندازیم.
 

مرکز فروش کارت صدا فکوسرایت در مشهد

ورودی XLR
ورودی‌های XLR، به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید صدای ضبط شده توسط میکروفن را به کارت صدا منتقل کنید و بعد از مرحله پردازش، صدا را در نرم افزار میزبان خود ضبط کنید. این نوع از ورودی‌ها معمولا به یک پری امپ هم نیاز دارند تا سطح سیگنال‌های میکروفن را به سطح سیگنال‌های لاین افزایش دهند.

ورودی Hi-Z
ورودی‌های Hi-Z، که به عنوان ورودی‌های امپدانس نیز شناخته می‌شوند، برای اتصال مستقیم گیتار به کارت صدا کاربرد دارند. این ورودی‌ها را می‌توان برای خروجی‌‌های بسیار کم قدرت مانند سطح سیگنال ساز گیتار، استفاده کرد. برای ورودی‌های Hi-Z، باید از کابل‌های گیتار/ساز با کانکتورهای 4/1 اینچی TS استفاده کنید.

1/4” Lineورودی 
ورودی‌های لاین، سیگنال‌های line level را می‌پذیرند، در حالی که خروجی‌های لاین، سیگنال‌های line level را تولید می‌کنند. تعداد ورودی‌های لاین کارت صدایی که نیاز دارید بستگی به این موضوع دارد که قصد دارید همزمان از چند میکروفن و یا ساز برای ضبط صدا استفاده کنید. بسیاری از کارت‌های صدا معمولا با دو ورودی عرضه می‌شوند که بسیاری از آن‌ها ورودی‌های ترکیبی میکروفن/لاین و ساز هستند. اسپیکرهای مانیتورینگ نیز به سیگنال‌های ورودی line level نیاز دارند و در اکثر کارت‌های صدا حداقل دو خروجی لاین، یکی برای بلندگوی چپ و یکی برای بلندگوی راست وجود دارد.

خروجی‌های هدفن
اکثر کارت‌های صدا حداقل با یک خروجی هدفن عرضه می‌شوند. یکی از بزرگترین مزایای هدفن‌های استودیویی این است که به شما این امکان را می‌دهد تا هنگام ضبط صدا به میکس خود نظارت داشته باشید و یا در شب و هنگامی که به سکوت بیشتری نیاز دارید، از آن‌ها استفاده کنید.
 
ورودی و خروجی S/PDIF
رابط دیجیتال (S/PDIF) یک اتصال صوتی دیجیتالی است که برای ضبط دستگاه‌های مصرف کننده از طریق استفاده از کابل coaxial با اتصالات RCA یا کابل فیبر نوری با اتصالات Toslink استفاده می‌شود. S/PDIF معمولا برای انتقال صدای دیجیتال فشرده و صدای سوراند به گیرنده‌های تقویت کننده سینمای خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورودی و خروجی‌های ADAT
نوار صوتی دیجیتال (ADAT) شکل دیگری از اتصال صوتی دیجیتال است که از کابل‌های فیبر نوری با اتصالات Toslink برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند. در واقع S/PDIF بیشتر برای انتقال داده‌های صدای استریو یا سوراند استفاده می‌شود، در حالی که ADAT برای انتقال حداکثر 8 کانال صوتی 24 بیتی 48 کیلوهرتز فشرده نشده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

خرید و فروش ساند کارت در مشهد

ورودی و خروجی MIDI
ورودی‌ها و خروجی‌های رابط دیجیتال آلات موسیقی (MIDI) به شما این امکان را می‌دهد تا داده‌های MIDI را با استفاده از کابل‌های MIDI، به رایانه خود ضبط و ارسال کنید. هنگامی که یک ساز MIDI را می‌نوازید، تمام فشارهای کلید، فشار دادن دکمه‌ها و چرخش ناب‌ها، به داده‌های MIDI تبدیل می‌شوند و به رایانه شما ارسال می‌شوند.

 

کارت صدا برند موتو

 

فایل های پیوست