0
محتویات سبد خرید
مقالات آموزشی
  • 1206
  • 286 مرتبه
تاثیر شنیدن موسیقی بر تمرینات ورزشی

تاثیر شنیدن موسیقی بر تمرینات ورزشی

07 دی 1402

تا به الان تحقیقات زیادی در مورد تأثیر موسیقی بر ورزش انجام شده است ولی به عنوان یک سوال بزرگ، ایا واقعا موسیقی می‌تواند روی تمرینات ورزشی شما اثر مثبت بگذارد؟
در طول دو دهه گذشته دانشمندان زیادی مشغول بررسی تأثیر موسیقی بر عملکرد تمرینات ورزشی  بوده اند و البته به نتایج مثبت زیادی هم رسیدند. موسیقی می‌تواند بر خلق و خوی شما تأثیر مثبت بگذارد، استقامت را افزایش دهد و زمانی که با ریتم و ضربات موسیقی هماهنگ باشید، عملکرد بهتری در تمرینات ورزشی خود خواهید داشت. درواقع مردم توانستند در حین گوش دادن به موسیقی بیشتر بدو اند، در دوچرخه سواری بیشتر رکاب بزنند و سریع‌تر شنا کنند.

موسیقی چگونه بر خلق و خوی شما در هنگام ورزش تأثیر مثبت می‌گذارد؟
پروفسور Karageorghis و تیمش از دانشگاه برونل لندن، سال‌هاست که در مورد تاثیر موسیقی بر ورزش و پاسخ مغز در هنگام شنیدن موسیقی تحقیق می‌کنند. یکی از مطالعات آن‌ها که درمجله Psychology of Sport and Exercise منتشر شده است، نشان داد که گوش دادن به موسیقی منجر به افزایش 28 درصدی لذت از فعالیت های بدنی می‌شود.
همچنین میزان لذت از تمرینات ورزشی در افرادی که به موسیقی گوش می‌دهند 13 درصد بیشتر از افرادی است که به پادکست گوش می‌دهند. در همین حال، مطالعه دیگری نشان داد شرکت‌کنندگانی که به موسیقی گوش می‌دادند، سطوح سروتونین (هورمونی است که احساسات مثبت را تقویت می‌کند) بالاتری داشتند. پروفسور کاراگیورگیس در این باره می‌گوید گوش دادن به «هر نوع موسیقی» چه موسیقی را دوست داشته باشید یا نه، تلاش درک شده تمرینات ورزشی را کاهش می‌دهد.

 

تاثیر شنیدن موسیقی بر تمرینات ورزشی

آیا واقعا موسیقی می‌تواند عملکرد تمرینات ورزشی را بهبود ببخشد؟
همانطور که در یکی از بررسی‌های اخیر در مجله Psychological Bulletin ذکر شده است، تحقیقات نشان می‌دهد که موسیقی به بهبود عملکرد ورزشی کمک می‌کند.  یک توضیح دیگر برای درک بهتر این موضوع این است که موسیقی می‌تواند به دور کردن حواس از درد و خستگی کمک کند که به افراد این امکان را می‌دهد تا برای مدت طولانی تری ورزش کنند.
علاوه بر حواس پرتی، روش دیگری نیز وجود دارد که موسیقی بر عملکرد ورزشی ما تأثیرمثبت می‌گذارد. کلید گوش دادن به موسیقی این است که حرکات خود را با ضرب و ریتم آهنگ هماهنگ کنید تا بهره وری انرژی را افزایش دهید. در مطالعات Karageorghis، این اثر مصرف اکسیژن را تا هفت درصد کاهش داده است.

 

آیا واقعا موسیقی می‌تواند عملکرد تمرینات ورزشی را بهبود ببخشد؟

چه سرعتی در موسیقی مناسب تمرینات ورزشی است؟
اگر از موسیقی برای بهبود عملکرد تمرینات ورزشی خود استفاده می‌کنید، انتخاب موسیقی با سرعتی که مطابق با سرعت حرکت مورد نظر شما باشد ضروری است. اما به جای انتخاب اهنگی با سرعت بالا، به سراغ موسیقی بروید که دقیقاً نیمی از سرعت دلخواه شما است. واما اگر به‌جای هماهنگ‌سازی به‌دنبال اجرای موسیقی برای ایجاد انگیزه در حرکات تمرینی خود هستید، تحقیقات نشان می‌دهد که سرعت 120 تا 140 ضربه در دقیقه سرعت مناسبی است.

تاثیر شنیدن پادکست و کتاب‌های صوتی در هنگام ورزش
مطالعات نشان داده است که پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی همچنان شنونده را غرق خود می‌کنند و تلاش درک شده را کاهش می‌دهند. البته که این موضوع به شدت تمرین هم بستگی دارد!!
به عنوان مثال اگر دنبال کردن یک پادکست و پیام‌های کلیدی موجود در آن، از خستگی شما در هنگام ورزش کم می‌کند، بهتر است که این کار را حتما انجام دهید.


 

فایل های پیوست