0
محتویات سبد خرید
مقالات آموزشی
  • 1199
  • 187 مرتبه
4 مرحله اساسی برای ویرایش نریشن و پادکست

4 مرحله اساسی برای ویرایش نریشن و پادکست

03 دی 1402

یکی از اشتباهات رایج و غلط کاربران اماتور، جدی نگرفتن مرحله ضبط صداست. آن‌ها در اکثر اوقات سعی می‌کنند تا فایل‌های صوتی بی کیفیت خود را از طریق نرم افزارهای صوتی ویرایش کنند و به کیفیت مطلوبی برسانند. اما در واقعیت ما برای رسیدن به یک خروجی صدای مطلوب، علاوه بر مراحل ویرایش صدا، به یک ضبط اصولی و با کیفیت هم نیاز داریم و وقتی که صحبت از یک ضبط صدای اصولی و حرفه ای می‌شود، به این معنا نیست که ما باید حتما به یک محیط اکوستیک شده و تجهیزات گران قیمت دسترسی داشته باشیم، در صورتی که می‌شود با رعایت چند نکته ساده، از این مرحله به راحتی عبور کرد و به کیفیت و نتیجه مطلوب در ضبط صدا رسید.
نکات مهمی که برای ضبط صدا باید بدانید و به آن عمل کنید!
1.فضایی که قصد دارید در آن صدای خود را ضبط کنید، تأثیر زیادی بر کیفیت ضبط شما دارد.
شما باید در محیطی صدای خود را ضبط کنید که از نویزهای ناخواسته محیطی مانند صدای یخچال، صدای تهویه، صدای فن کامپیوتر، صدای خیابان و غیره به دور باشد.
2. سعی کنید در زمان اجرا، میکروفون به دهان شما نزدیک باشد تا شما از گین کمتری برای ضبط صدا استفاده کنید. درواقع شما با انجام این کار، از ورود مقدار زیادی از نویزهای ناخواسته به داخل میکروفون جلوگیری کرده اید.
3.در صورت امکان سعی کنید برای میکروفون خود ازیک پاپ فیلتر و ایزولاتور استفاده کنید تا حداقل شرایط اکوستیکی را برای ضبط نریشن و پادکست‌های خود فراهم کرده باشید.

 

فروش انواع میکروفن و پاپ فیلتر در گسترش صدا

مراحل مهم برای ویرایش فایل‌های صوتی نریشن و پادکست
1.حذف نویز
در مرحله اول قسمتی از فایل صوتی خود را لوپ کنید و با صدای بلند و با دقت به آن گوش کنید و مطمعن شوید که فایل صوتی شما نویز دارد. بعد از اطمینان از وجود نویز می‌توانید از یک پلاگین مانند iZotope's RX Spectral De-Noise، برای حذف و کاهش نویز استفاده کنید.
نکته : به این موضوع حتما توجه کنید که تا حدی از پلاگین‌های کاهش نویز استفاده کنید که به جنس صدای اصلی شما اسیبی نزند و صدای شما تغییری نکند!

 

دانلود پلاگین ریورب صدا در گسترش صدا

2. کنترل داینامیک صدا با استفاده از کمپرسور
زمانی که شما در حال ضبط یک قسمت از نریشن یا پادکست هستید، ممکن است به دلیل بخش‌های متفاوت متنتان، صدای خود را گاهی آرام و گاهی بلندتر اجرا و ضبط کنید. در واقع و به صورت کلی، به این اختلاف شدت صدایی در یک فایل صوتی داینامیک گفته می‌شود و برای اینکه بتوانیم داینامیک صدا را کنترل کنیم و اختلاف بین بخش‌های آرام و بلند صدا کمتر شود، از ابزاری به اسم کمپرسور استفاده می‌کنیم.

 

انواع کارت صدا در مشهد

3. اصلاح فرکانسی صدا با استفاده از اکولایزر
در مرحله اول سعی کنید با استفاده از یک اکولایزر و فیلتر LOW CUT، فرکانس‌های زیر 80 هرتز را کات کنید. در واقع شما با کات کردن این ناحیه فرکانسی، فرکانس‌های اضافی محدوده LOW و به صورت عامیانه هوم صدای خود را حذف کرده اید.
بعد از انجام این مرحله به دنبال فرکانس‌هایی باشید که صدای هارش و تیزی دارند و سعی کنید با استفاده از یک فیلتر BELL، گین این فرکانس‌ها را کمتر کنید.
و در مرحله اخر می‌توانید با استفاده از اکولایزر و برای شفافیت بیشتر صدا، محدوده HIGH را چند دسی بل افزایش دهید و بوست کنید.

 

فروش ایزیلاتور در گسترش صدای مشهد

4. افزایش لادنس و بلندی صدا
برای به حداکثر رساندن صدای نریشن و پادکست و جلوگیری از کلیپ شدن و عبور از صفر دسی بل، می‌توانید از یک پلاگین لیمیتر استفاده کنید. برای انجام این کار میتوانید از پلاگین FAB FILTER PRO L2 یا پلاگین لیمیتر پیش فرض نرم افزار میزبان خود استفاده کنید.

آموزش ویرایش نریشن و پادکست در گسترش صدا


 

فایل های پیوست