0
محتویات سبد خرید
مقالات آموزشی
  • 1173
  • 312 مرتبه
ریورب چیست؟

ریورب چیست؟

06 آبان 1402

ریورب (Reverb) چیست و چگونه می‌توانید از این افکت خلاقانه برای شبیه سازی و درک از فضا، در میکس های خود استفاده کنید. در این مقاله اموزشی راه‌های مختلف برای کنترل و شکل دادن به ریورب را برسی می‌کنیم و در ادامه سه تا از بهترین پلاگین‌های ریورب را به شما معرفی خواهیم کرد.
تعریف ریورب
ریورب صدایی است که پس از توقف تولید صدا توسط منبع صوتی باقی می‌ماند!!
به عنوان مثال در ورزشگاه، امواج صوتی صدای شما به دفعات فوق‌العاده‌ای از دیوارها منعکس می‌شود تا اینکه در نهایت در فضا پخش می‌شوند. یک واحد ریورب به شما این امکان را می‌دهد تا فضاهای مختلف را با بازتولید بازتاب‌های صوتی که در آن فضاها می‌شنوید، شبیه سازی کنید! 
چگونه ریورب را در میکس کنترل کنیم!
پارامترهای مختلفی برای ساخت یک Reverb وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد تا ویژگی های مختلف فضایی را که قرار است شبیه سازی کند را کنترل کنید. دانستن اینکه چگونه همه این پارامترهای مختلف بر فضایی که به طور جمعی شبیه‌سازی می‌کنند تأثیر می‌گذارند، به شما این امکان را می‌دهد تا دقیقاً محیطی را که می‌خواهید صداهایتان در آن شبیه سازی شود را ایجاد کنید. برخی از پلاگین‌های Reverb دارای پارامترهای اضافی هستند که به طور خاص به شما امکان کنترل دقیق‌تر فضایی را می‌دهند. 

گسترش صدا مرکز فروش میکسرهای دیجیتال با قابلیت تنظیم ریورب

بررسی پارامتر Pre-Delay
پارامتر پری دیلی (Pre-Delay) در واقع مقدار فاصله‌ی زمانی بین صدای اصلی و انعکاس اولیه است. اتاق‌های بزرگ به صورت طبیعی پری‌دیلی بیشتری دارند؛ چرا که مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا صدا به دیواره‌ها برخورد کند. و در نهایت با افزایش تاخیر در ورودی صدا، ایجاد فضا و عمق بیشتری در صدا ایجاد خواهد شد.
بررسی پارامتر Decay
پارامتر دیکی (Decay) در ریورب نقش مهمی در شبیه سازی اندازه اتاق دارد. هرچه مقدار دیکی تایم بیشتر باشد، اتاق‌های بزرگ‌تر را شبیه‌سازی می‌کند، و هرچه دیکی تایم کمتر باشد، اتاق‌های کوچک‌تر را شبیه‌سازی می‌کند.

 

نحوه آموزش ریورب خواننده

بررسی پارامتر Diffusion
دیفیوژن نوعی افکت ریورب دیجیتال است که معمولاً برای شبیه سازی طنین یا بازتاب‌هایی که در فضاهای صوتی مانند اتاق ها، سالن ها یا اتاق‌ها رخ می‌دهد، طراحی شده است. دیفیوژن  با شبیه سازی پراکندگی تصادفی امواج صوتی که هنگام جهش آنها از سطوح مختلف در یک اتاق اتفاق می‌افتد، کار می‌کند. این پراکندگی یا انتشار امواج صوتی به ایجاد یک اثر طنین طبیعی‌تر و واقعی‌تر کمک می‌کند. در الگوریتم دیفیوژن، سیگنال صوتی اصلی به خطوط زیادی تقسیم می‌شود که هر کدام با زمان و دامنه خود، متفاوت هستند.

 

خرید و فروش افکت پروسسورهای دیجیتال و آنالوگ با قابلیت تنظیم ریورب

 سپس این سیگنال‌های تاخیری با هم ترکیب می‌شوند، که الگوی پیچیده‌ای از پژواک‌ها ایجاد می‌کند که پراکندگی یا انتشار تصادفی امواج صوتی را در یک فضای فیزیکی شبیه‌سازی می‌کند.
بررسی پارامتر Damping
در یک محیط آکوستیک طبیعی، بازتاب‌های فرکانس بالا بیشتر از بازتاب‌های فرکانس پایین جذب یا پراکنده می‌شوند، بنابراین پارامتر دمپینگ به تقلید این ویژگی در افکت‌های Reverb کمک می‌کند. با تنظیم پارامتر دمپینگ، می‌توانید میزان فرکانس‌های بالایی را که در Reverb Tail، جذب یا کاهش می‌یابد، کنترل کنید. مقادیر دمپینگ بالاتر منجر به صدای تیره‌تر می‌شود، در حالی که مقادیر دمپینگ پایین‌تر یک صدای بلندتر و واضح‌تر در ریورب ایجاد می‌کند. این  پارامتر با ارزش برای شکل دادن به لحن و شخصیت افکت ریورب است که به شما این امکان را می‌دهد تا هر چیزی را مانند یک ریورب فشرده و متمرکز یا ریوربی در محیطی جادار و روشن ایجاد کنید.
بررسی پارامتر Dry/Wet
پارامترهای به اصطلاح خیس و خشک (Dry/Wet) مقدار ترکیب بین سیگنال پردازش نشده و پردازش شده شما را کنترل می‌کنند. در پردازش صدا، به صدای که هیچ گونه افکتی ندارد خشک و به صدایی که به ان افکت اضافه شده است و پردازش شده، خیس گویند. هرچقدر مقدار پارامتر Wet در ریورب شما بیشتر باشد، تاثیر طنین افکت روی صدا بیشتر می‌شود، در نتیجه صدای اصلی کمرنگ‌تر می‌شود.

 

فروش پلاگین های حرفه ای ریورب برای استودیوهای صدابرداری

تاثیر اکولایزر دراستفاده از ریورب
در برخی از پلاگین‌های ریورب، شما به یک اکولایزر هم دسترسی دارید!
در واقع با استفاده از اکولایزر، شما می‌توانید مشخص کنید که ریورب، در کدام محدوده‌های فرکانسی تقویت و یا تضعیف شود! به عنوان مثال اگر قصد دارید که در کل پروژه به یک میکس تمیز‌تر و شفاف‌تر برسید، می‌توانید با استفاده از یک فیلتر low cut، تا محدوده 400 هرتز را کات کنید. به این ترتیب افکت ریورب روی فرکانس‌های low و بیس اعمال نمی‌شود! 

 

معرفی 3 تا از بهترین پلاگین های ریورب


ریورب شماره یک : Valhalla Vintage Verb
پلاگین ریورب Valhalla Vintage Verb، به دلیل صدای گرم و غنی خود شناخته شده است و به طور گسترده ای توسط نوازندگان، تولیدکنندگان و مهندسان صدا در محیط‌ های حرفه ای و استودیوهای خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پلاگین دارای الگوریتم‌های مختلفی است که انواع مختلف ریورب را از جمله ریورب‌های صفحه، ریورب‌های فنری و ریورب‌های دیجیتال را شبیه‌سازی می‌کند.

 

چکونه به صدای خواننده در نرم افزار اف ال استودیو ریورب بدهیم؟

ریورب شماره دو : FabFilter Pro-R
پلاگین حرفه ای FabFilter Pro-R، برای طیف گسترده ای از برنامه‌ها از جمله تولید موسیقی، میکس و طراحی صدا تولید شده است. ریورب Pro-R، مجموعه ای کامل از کنترل‌ها و ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد که به کاربران این امکان را می‌دهد تا صدای ریورب را مطابق میل خود شکل داده و سفارشی سازی کنند. و در نهایت رابط کاربری آسان و ویژگی‌های پیشرفته آن را به انتخابی محبوب برای مهندسین مبتدی و باتجربه صدا تبدیل کرده است.

 

نحوه تنظیم دی کی DK در افکت ریورب به چه صورت است؟

ریورب شماره سه : ‍Eventide’s Blackhole
Eventide's Blackhole یک پلاگین Reverb محبوب است که به دلیل صدای منحصر به فرد خود شناخته شده است. این پلاگین یک افکت ریورب عمیق، صاف و محیطی را ارائه می‌دهد که می‌تواند حس فضا و ابعاد را به هر منبع صوتی اضافه کند. پلاگین Blackhole، به کاربران اجازه می‌دهد تا پارامترهای مختلفی مانند اندازه، دیکی تایم، مدولاسیون و گرانش را برای شکل دادن به افکت Reverb تغییر دهند. این پلاگین همچنین دارای یک عملکرد Freeze است که می‌تواند ریورب را به طور نامحدود نگه داشته و حفظ کند و صداهای اتمسفری و پد مانند ایجاد کند.

 

 

فرق ریورب و اکو چیست؟


 

فایل های پیوست