0
محتویات سبد خرید
مقالات آموزشی
  • 1164
  • 522 مرتبه
DI BOX (دی آی ) چیست؟

DI BOX (دی آی ) چیست؟

01 مهر 1402

به عنوان یک نوازنده، مهندس صدا، یا صرفاً یک علاقه‌مند به علم صدابرداری، ابزارهایی که استفاده می‌کنید، نقش مهمی در کیفیت خروجی نهایی صدا دارند.
یکی از دستگاه هایی که اغلب اوقات توسط گیتاریست ها و نوازنده های بیس، نادیده گرفته می شود و نقش مهمی در کیفیت صدا و مدیریت سیگنال ها دارد، DI Box یا همان جعبه ورودی مستقیم صدا است.

 

در این مقاله و راهنمای جامع، نقش اساسی DI Box را برای ضبط صدا درمحیط های اجرای زنده و استودیو، مورد برسی قرار خواهیم داد.
 

وظیفه DI Box چیست؟
دی باکس یا جعبه ورودی مستقیم، دستگاهی است که سیگنال‌هایی با امپدانس بالا و unbalanced، را به سیگنال‌هایی با امپدانس پایین و balanced، تبدیل می‌کند.درواقع دی باکس با انجام این کار، از ایجاد نویز در کابل های طولانی و کاهش کیفیت صدا، محافظت میکند.

 

وظیفه DI Box چیست؟

DI Box چگونه کار می کند؟
DI Box، با استفاده از ترانسفورماتور یا مدارهای الکترونیکی کار می کند. هنگامی که یک سیگنال با امپدانس بالا از یک ساز وارد دی باکس می شود، سیم پیچ اولیه ترانسفورماتور ورودی، آن را دریافت می کند.
این سیم پیچ یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند که یک سیگنال کم امپدانس را در سیم پیچ ثانویه القا می کند. سپس ترانسفورماتور سیگنال را balances می کند و آن را به دو سیگنال مساوی با قطبیت های مخالف تقسیم می کند و بعد از ان، نویز به طور طبیعی در طول کابل ایجاد میشود.
با این حال، هنگامی که وارونگی فاز در انتهای کابل رخ می دهد، نویز حذف می شود و شما یک سیگنال گیتار یا باس بدون نویزو با کیفیت خواهید داشت.
چگونه از دی باکس برای اتصال گیتارالکتریک استفاده کنیم؟
شما میتوانید با استفاده از یک کابل  unblanaced 1/4" instrument، گیتارالکتریک یا باس را به ورودی دی باکس متصل کنید و سپس با استفاده از یک کابل XLR، خروجی دی باکس را به یک کارت صدا یا میز میکسینگ یا PA system، متصل کنید.

 

چگونه از دی باکس برای اتصال گیتارالکتریک استفاده کنیم؟

اگر میخواهید صدای خام ساز خود را بشنوید و به ان نظارت داشته باشید، بعضی از مدل های دی باکس، یک خروجی را برای ارسال سیگنال اصلی به یک امپلی فایر، ارائه می دهند.
 

نحوه اتصال DI Box به امپ

نحوه اتصال DI Box به امپ
برای انجام این کار، در مرحله اول کابل ساز خود را به ورودی دی باکس متصل کنید و در نهایت یک کابل XLR را بردارید و آن را به "خروجی" دی باکس متصل کنید و سر دیگر را به ورودی امپلی فایر خود وصل کنید. 


ایا لازم است که شما به عنوان یک نوازنده، به همراه خود یک دی باکس داشته باشید؟
بیایید نگاهی به چند سناریو مختلف بیندازیم و مشخص کنیم که در شرایط مختلف ضبط صدا، به یک دی باکس نیاز داریم یا نه!
اگر در خانه مشغول ضبط گیتار هستید و می خواهید صدای مستقیم گیتار خود را بدون آمپ ضبط کنید، به دی باکس نیازی نخواهید داشت. گیتار خود را به صورت مستقیم و با استفاده از یک کابل 4/1 اینچی به ورودی Hi-Z کارت صدای خود وصل کنید و عملیات ضبط را انجام دهید.

 

ایا لازم است که شما به عنوان یک نوازنده، به همراه خود یک دی باکس داشته باشید؟

حالا اگر در حال ضبط گیتار خود از طریق آمپلی فایر باشیدچطور؟
 مطمعنا در این شرایط هم به دی باکس نیازی نخواهید داشت.ابتدا گیتاررا به یک پدال برد و سپس پدال برد را به یک آمپلی فایر وصل کنید.در مرحله بعدی، یک میکروفون را در جلوی امپ تنظیم کنید و میکروفون را به ورودی کارت صدا یا دیگر سیستم های صوتی، متصل کنید.

 

خب حتما تا الان این سوال در ذهن شما ایجاد شده است که در چه شرایط وموقعیتی، نیاز به استفاده از یک دی باکس داریم؟

خب حتما تا الان این سوال در ذهن شما ایجاد شده است که در چه شرایط وموقعیتی، نیاز به استفاده از یک دی باکس داریم؟
اولین مورد زمانی است که یک گیتاریست یا یک نوازنده بیس قرار است با استفاده از یک کابل بلند و در یک قاصله طولانی، موسیقی خود را اجرا کند.در این شرایط برای حذف  نویزهای دریافتی، نیاز به یک دی باکس خواهید داشت.
دومین مورد برای استفاده از دی باکس زمانی اتفاق می افتد که میخواهید سیگنال گیتار خود را تقسیم کنید.در واقع دی باکس به شما این امکان را می دهد تا سیگنال های پردازش نشده و خام را هم ضبط کنید!
شما میتوانید علاوه بر سیگنال های پردازش شده توسط افکت های سخت افزاری و امپلی فایر، سیگنال های خام ساز و بدون افکت را ضبط کنید و در نهایت  این دو تا سیگنال را در نرم افزار میزبان، با هم ترکیب کنید.

 

خب حتما تا الان این سوال در ذهن شما ایجاد شده است که در چه شرایط وموقعیتی، نیاز به استفاده از یک دی باکس داریم؟

طول کابل استاندارد برای عدم نیاز به استفاده از دی باکس در واقع مقدار فاصله و طول کابل ساز برای جلوگیری از نویز و کاهش کیفیت سیگنال، به چند عامل از جمله کیفیت کابل، نوع سیگنال ارسالی و به امپدانس سیگنال بستگی دارد.
معمولا برای کابل های unblanaced (مانند کابل های گیتار معمولی)، حداکثر طول توصیه شده به طور کلی 20 فوت (حدود 6 متر) است و این نوع کابل ها بیشتر در معرض تداخل و تخریب سیگنال در مسیرهای طولانی قرار دارند.
ولی کابل‌های balanced، مانند کابل‌های XLR یا TRS، معمولاً می‌توانند بسیار بیشتر و حتی تا چند صد فوت ، بدون نویز و یا کاهش کیفیت سیگنال، کار کنند. 

 

نتیجه گیری نهایی
اگر نوازنده گیتار و بیس هستید، حتما به این موضوع توجه کنید که در صورت نیاز و در شرایطی که در این مقاله توضیح داده شد، حتما از دی باکس استفاده کنید!
دی باکس میتواند سیگنال‌هایی با امپدانس بالا و نامتعادل را به سیگنال‌هایی با امپدانس کم  و متعادل تبدیل کند و در کل کیفیت و خروجی نهایی صدای شما را، بیش از قبل بهبود ببخشد.

 

 

 

فایل های پیوست