0
محتویات سبد خرید
مقالات آموزشی
  • 1162
  • 631 مرتبه
فانتوم پاور(Phantom Power) چیست؟

فانتوم پاور(Phantom Power) چیست؟

27 شهریور 1402

اگر برای اولین بار قصد دارید صدای خود را با استفاده از یک میکروفون کاندنسر و یک کارت صدا ضبط کنید، مطمعنا با دکمه ای به نام  +48Vو یا همان فانتوم پاور، روبرو خواهید شد.
اساسا فانتوم پاور، ولتاژ و برق مورد نیاز تجهیزات صوتی مانند میکروفن ها را تامین میکند.ما در ادامه و در این مقاله،تعریف صحیح فانتوم پاور، چگونگی عملکرد و ضرورت استفاده از ان در فناوری های صوتی را، مورد برسی قرار خواهیم داد. 
عملکرد و وظیفه فانتوم پاور


فانتوم پاور روشی برای تامین برق از طریق کابل های صوتی است!!
این عملکرد بسیار مهم است، به ویژه هنگامی که صحبت از تغذیه میکروفون هایی می شود که برای کارکردن به منبع تغذیه خارجی نیاز دارند.برق فانتوم به طور کلی، ولتاژ 48 ولت را تامین می کند ولی با این حال، در شرایط خاص و بسته به تجهیزات، می تواند ولتاژ 12 ولت یا 24 ولت را نیز ارائه دهد. این تغییر در ولتاژ، به فانتوم پاور این امکان را میدهد تا طیف وسیعی از میکروفون‌ها را که هر کدام، نیازهای برق متفاوتی دارند را تامین کند.
اصطلاح "فانتوم" برای توصیف این روش از منبع تغذیه استفاده می شود زیرا با سیگنال صوتی که از همان سیم عبور می کند تداخلی ایجاد نمی کند. توانایی حمل سیگنال صوتی و منبع تغذیه در یک کابل واحد، تنظیمات ضبط را ساده می‌کند و فانتوم پاور را به یک ویژگی بسیار ارزشمند در میان تولیدکنندگان موسیقی، مهندسان صدا و نوازندگان تبدیل می‌کند.

 

فانتوم پاور، ولتاژ و برق مورد نیاز تجهیزات صوتی مانند میکروفن ها را تامین میکند!

ارتباط بین میکروفون های کاندنسر و فانتوم پاور
میکروفون ها  اگرچه دستگاه های به ظاهر ساده ای هستند، اما بر اساس طراحی و اصول کار، می توانند به دسته های مختلفی تقسیم شوند. به عنوان مثال، میکروفون‌های داینامیک، سیگنال ها را از طریق ابزارهای کاملاً مکانیکی تولید می‌کنند.

دیافراگم یک میکروفون داینامیک در پاسخ به امواج صوتی می لرزد، که یک سیم پیچ را در میدان مغناطیسی به حرکت در می آورد تا سیگنال الکتریکی تولید کند. میکروفون ها داینامیک، نیازی به منبع تغذیه خارجی ندارند، و بدون برق فانتوم پاور کار می کنند.
 

ارتباط بین میکروفون های کاندنسر و فانتوم پاور

با این حال، میکروفون‌های کاندنسر یا همان خازنی، برای کار کردن به منبع تغذیه خارجی نیاز دارند. این نوع میکروفون ها بر اساس اصول کاملاً متفاوتی در مقایسه با همتایان داینامیک خود عمل می کنند.
قلب یک میکروفون خازنی، دیافراگم و صفحه پشتی با شارژ الکتریکی آن است که برای ایجاد یک خازن در کنار هم قرار می گیرند و خازن در فرآیند انتقال، انرژی صوتی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.فشار صوتی از منبع آکوستیک فاصله بین دیافراگم و صفحه پشتی را تغییر می دهد. این تغییرات در فاصله باعث تغییرات متناظر در ولتاژ می شود و یک سیگنال صوتی را تشکیل می دهد.حالا برای تسهیل این عملیات، شارژ مداوم مورد نیاز است و اینجاست که فانتوم پاور وارد عمل می شود. فانتوم پاور شارژ لازم را برای خازن تامین می کند و باعث عملکرد میکروفون کاندانسر میشود.حالا اگر یک میکروفون خازنی را بدون فانتوم پاور استفاده کنیم، سیگنال صوتی نهایی بسیار ضعیف و پر از نویز میشود.

 

نمایندگی فروش فانتوم پاور در مشهد

فانتوم پاور چگونه کار می کند؟
برای درک عملکرد فانتوم پاور، باید به پیچیدگی های فنی آن بپردازیم. اساساً، فانتوم پاور با تأمین ولتاژ مساوی، از طریق دو خط سیگنال در یک کابل صوتی بالانس، که معمولاً به اتصال XLR مجهز است، کار می کند. این توزیع برابر ولتاژ در حفظ یکپارچگی سیگنال صوتی و در عین حال تسهیل منبع تغذیه نقش اساسی دارد.
پیکربندی balanced یک کابل صوتی شامل سه Conductors است. دو تا از این Conductors، سیگنال صوتی را در یک فاز معکوس حمل می کنند. به این معنی که یک سیگنال، تصویر آینه ای از دیگری است. این سیگنال صوتی آینه‌ای، یک نسخه برگردانده شده از نسخه اصلی است.زیبایی این سیستم زمانی خود را نشان می دهد که کابل با نویز یا تداخل مواجه شود و در این صورت، نویز به طور یکسان به سیگنال اصلی و معکوس اضافه می شود. هنگامی که این سیگنال‌ها که اکنون همان نویز را دارند، به نقطه پایانی خود می‌رسند، سیگنال معکوس به عقب برمی‌گردد تا با فاز اصلی مطابقت داشته باشد.
 در نتیجه، نویز که دو برابر شده بود، از بین می رود و سیگنال صوتی خالص و اصلی را پشت سر می گذارد.فانتوم پاور، پس از روشن شدن، جریان مستقیم 48 ولتی (DC) را از طریق این دو خط سیگنال صوتی ارسال می کند. این جریان از طریق سیم  اتصال به زمین باز می گردد و مدار را تکمیل می کند.
چرا استفاده از  فانتوم پاور مهم است؟
فانتوم پاور، فقط یک ویژگی صوتی فانتزی نیست، بلکه نقش اساسی در ضبط صدا دارد. اولین و مهمترین کمک آن، تسهیل عملکرد در میکروفون های خازنی است. 
این نوع میکروفون‌ها به دلیل حساسیت و پاسخ فرکانسی‌شان شناخته می‌شوند، ویژگی‌هایی که آن‌ها را برای بسیاری از کاربردها، به‌ویژه برای ضبط‌های استودیویی به انتخابی مطلوب تبدیل میکند.
با این حال، حساسیت و پاسخ فرکانسی گسترده میکروفون های خازنی، برای کار کردن به یک منبع انرژی خارجی نیاز دارد، نیازی که به طور موثر توسط فانتوم پاور برآورده می شود. 

 

چرا استفاده از  فانتوم پاور مهم است؟

آیا فانتوم پاور می تواند به تجهیزات صوتی آسیب برساند؟

برای محافظت از تجهیزات صوتی و استفاده صحیح از فانتوم پاور، با دقت به نکات زیر توجه کنید.ابتدا مطمعن شوید، میکروفونی که استفاده می‌کنید به فانتوم پاور نیاز دارد!
به این نکته توجه کنید که همه میکروفون‌ها به فانتوم پاور نیاز ندارند، و در واقع، میکروفون‌های قدیمی و ریبون در صورت اعمال فانتوم پاور، آسیب می‌بینند.
این یک تصور غلط و رایج است که فانتوم پاور را می توان برای انواع میکروفون ها استفاده کرد. این فرض می تواند به اجزای حساس میکروفون آسیب برساند و بر عملکرد و طول عمر ان  تأثیر منفی بگذارد.
به یاد داشته باشید که قبل از جدا کردن میکروفون، فانتوم پاور را خاموش کنید و زمانی را برای تخلیه خازن ها در نظر بگیرید. این مرحله بسیار مهم است زیرا وصل یا جدا کردن میکروفون در حالی که فانتوم پاور هنوز فعال است، می‌تواند منجر به انفجارهای ناگهانی در سیگنال صوتی شود و به بلندگوهای شما اسیب برساند.

 

نتیجه گیری


فانتوم پاور، ولتاژ و برق مورد نیاز تجهیزات صوتی مانند میکروفن ها را تامین میکند!


ممکن است در ابتدا کمی پیچیده به نظر برسد، اما هنگامی که اصول و عملکرد فانتوم پاور را درک کنید و به موقع از ان استفاده کنید، فانتوم پاور به بخش ساده و مهمی از تنظیمات ضبط شما تبدیل می شود. مثل همیشه، از سازگاری فانتوم پاور با تجهیزات و نکات و اقدامات ایمنی ان اطمینان حاصل کنید، تا به تجربه یک ضبط حرفه ای و با کیفیت برسید.

 

 

 

فایل های پیوست