0
محتویات سبد خرید
مقالات آموزشی
  • 1133
  • 447 مرتبه
پری امپ(PREAMP) چیست؟

پری امپ(PREAMP) چیست؟

29 تیر 1402

پری امپ ها یکی از زنجیره های ضروری برای پردازش صدا هستند که تاثیر زیادی روی شکل دهی صداها دارند.در واقع پری امپ سطح سیگنال های صوتی ضعیف را افزایش می دهد و سیگنال های صوتی را برای پردازش یا تقویت بیشتر آماده می کند.
به خواندن این مقاله و راهنمای جامع در مورد پیش تقویت کننده ها یا همان پری آمپلی فایرها، خوش آمدید.در این مقاله و راهنمای جامع همراه ما باشید تا شما را با انواع پری امپ ها و نوع کارکردشان و دلیل استفاده از ان ها، بیشتر اشنا کنیم.

 

پری امپ چیست؟
یک پری امپ، سیگنال صوتی ضعیف را از میکروفون، ساز یا یک صفحه گرامافون دریافت می کند و بعد از پردازش، قدرت سیگنال ها را تقویت میکند. هدف یک پری امپ ریشه در غلبه بر چالش اساسی قدرت سیگنال صوتی دارد، که معمولاً برای پخش مستقیم یا ضبط کافی نیست!
پری آمپ‌ها، با بالا بردن مقدار قدرت سیگنال‌های ساز ومیکروفون، بازتولید صدایی تمیزتر، بلندتر و دقیق‌تر را تسهیل می‌کنند.پری آمپ ها علاوه بر تقویت سیگنال ها، عملکرد و نقش مهمی در کاهش نویز دارند.
معمولا سیگنال های صوتی ضعیف مستعد تداخل نویز هستند که در نهایت ممکن است به صدا اسیب جدی وارد شود.این فرآیند تأثیر هرگونه نویز یا دیستورشن های بعدی را که بیشتر در زنجیره سیگنال وارد می شود به حداقل می رساند.
علیرغم نقش مهمی که پری آمپ ها در سیستم های صوتی ایفا می کنند، در اغلب اوقات اهمیت آنها مورد توجه قرار نمی گیرد. بسیاری از دستگاه‌های روزمره مانند رایانه‌ها، تلفن‌های هوشمند و سیستم‌های استریو، دارای پری آمپ‌های داخلی هستند.
با این حال، برای برنامه های صوتی اختصاصی مانند تولید موسیقی حرفه ای، پخش، یا سیستم های صوتی خانگی با کیفیت بالا، اغلب از پری امپ های مستقل استفاده می شود.

 

پری امپ چیست؟

انواع پری امپ
به طور کلی سه مدل پری امپ با نام های tube، solid-state و hybrid وجود دارد.هر کدام از این مدل ها، ویژگی، مزایا و معایب خود را دارند.پری آمپ های tube، رنگ های قدیمی و کلاسیک را به صدا اضافه میکنند، پری آمپ های solid-state، وضوح و شفافیت  را ارائه می دهند وپری آمپ های hybrid، ترکیبی از بهترین حالت های پری امپ های قبلی را  ارائه می دهند.
Tube Preamps
در این نوع پری آمپ، از TUBE لوله ای شکل، برای تقویت سیگنال استفاده می شود. این نوع پری امپ ها اغلب به دلیل گرما و شخصیت انالوگی که دارند مورد ستایش قرار می گیرند و همین امر باعث شده است که آنها را به شدت مورد تحسین مخاطبان صوتی و موسیقی حرفه ای قرار دهد.
هنگامی که یک پری امپ TUBE، در حال پردازش سیگنال صوتی است، مقداری دیستورشن به صدا اضافه میشود که اغلب به عنوان tube warmth توصیف می شود.
tube warmth ، به نرمی و کامل بودن صدای تولید شده توسط پری امپ اشاره دارد.این کیفیت در دنیای تولید موسیقی ارجحیت دارد و ژانرهایی مانند بلوز، راک و جاز، از گرمایی که پری آمپ های تیوب ارائه می دهند بهره می برند.
با این حال، توجه به این نکته مهم است که پری آمپ های تیوب، نسبت به همتایان خود به مراقبت و نگهداری بیشتری نیاز دارند. تیوب های لوله ای شکل معمولا طول عمر محدودی دارند و هر از چند گاهی نیاز به تعویض دارند.
آنها همچنین به شوک های فیزیکی و تغییرات دما حساس تر هستند.علی‌رغم این ملاحظات، بسیاری از متخصصان صدا معتقدند که مزایای صوتی 

متمایز پری آمپ‌های تیوب،  بیشتر از معایب و تعمیر و نگهداری ان است.

یکی از بهترین کمپانی های سازنده پری آمپ شرکت Universal Audio  میباشد.
 

در این نوع پری آمپ، از TUBE لوله ای شکل، برای تقویت سیگنال استفاده می شود.

Solid-State Preamps
یکی دیگر از انواع مهم پری امپ، پری امپ Solid-State است.پری آمپ های Solid-State، برای تقویت سیگنال های صوتی به ترانزیستورها متکی هستند.
این امر باعث می شود که آنها قابل اعتمادتر و بادوام تر باشند زیرا کمتر در معرض آسیب فیزیکی قرار میگیرند و طول عمر بیشتری دارند.این مدل پری امپ ها  به دلیل پخش صدای تمیز، شفاف و دقیقشان شناخته می شوند.
این مدل  پری آمپ ها در مقایسه با همتایان تیوب خود از نظر انرژی کارآمدتر هستند و گرمای کمتری تولید می کنند. این ویژگی می تواند یک مزیت قابل توجه در استودیوهای ضبط یا موقعیت های ضبط صدای زنده باشد که در آن چندین پری امپ به طور همزمان در حال استفاده هستند.

از کپانی های مطرح در ساخت پری امپ های لامپی شرکت Avelon میباشد.
 

یکی دیگر از انواع مهم پری امپ، پری امپ Solid-State است

Hybrid Preamps
پری امپ Hybrid، ترکیبی منحصر به فرد از سیستم قدیمی و جدید است که بهترین عناصر فن آوری پری امپ های تیوب و Solid-State را با هم ترکیب می کند. 
این پری امپ ها به گونه ای طراحی شده اند که گرما پری امپ های تیوب را به همراه وضوح و شفافیت  پری امپ های Solid-State ارائه دهند. این ترکیب منجر به یک دستگاه همه کاره می شود که می تواند طیف گسترده ای از صداها را ارائه دهد و آن را به انتخابی عالی برای نوازندگان و علاقه مندان به صدا تبدیل می کند که بهترین های هر دو جهان را می خواهند.
معمولا در مرحله ورودی پری امپ Hybrid، از یک تیوب برای افزودن گرما و شخصیت به صدا و در مرحله خروجی از یک مدار Solid-State ، برای وضوح و دقت نهایی استفاده میشود.
با این حال، توجه به این نکته مهم است که همه پری امپ های Hybrid، یکسان ساخته نمی شوند. کیفیت قطعات، طراحی مدار و دقت در ساخت، همگی می توانند بر عملکرد پری آمپ تأثیر بگذارند. 
هنگام انتخاب یک پری امپ Hybrid ، بسیار مهم است که تحقیقات خود را انجام دهید، نظرات را بخوانید و در حالت ایده آل، خودتان به خروجی نهایی صدا و عملکرد پری امپ گوش دهید تا مطمئن شوید که کیفیت صدا و ویژگی های تونال مورد نظر شما را ارائه می دهد.

شرکت انگلیسی SSL یکی از کمپانی های فوق حرفه ای در تولید پری امپ میباشد.
 

 پری امپ های تیوب و Solid-State را با هم ترکیب می کند. 

این داستان همچنان ادامه دارد...
ما در این مقاله، نقش کلی یک پری آمپ را مشخص کردیمو به مفاهیم طراحی انواع پری امپ ها و عملکردشان پرداختیم. در اینده و در مقاله ای دیگر، بر روی پیش تقویت‌کننده‌های میکروفون، پیش تقویت‌کننده‌های گیتار و پیش تقویت کننده های صفحه گرامافون تمرکز خواهیم کرد و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنها و نقش‌های خاصی را که در زنجیره سیگنال صوتی ایفا می‌کنند را مورد بحث قرار خواهیم داد.

فایل های پیوست