0
محتویات سبد خرید
مقالات آموزشی
  • 1130
  • 296 مرتبه
راهنمای خرید هدفون استودیویی

راهنمای خرید هدفون استودیویی

07 تیر 1402

یکی از تجهیزات ضروری، برای تولیدکنندگان موسیقی، مهندسان صدا و نوازندگان، یک جفت هدفون مانیتورینگ استودیویی است.هدفون های استودیویی در هنگام ضبط، تنظیم موسیقی و میکس ومسترینگ کاربرد زیادی دارند و با ارائه صدایی با کیفیت و شفاف همراه با جزئیات دقیق، در کنار اسپیکرمانیتورینگ ها به عنوان یک مرجع حیاتی برای نظارت و تنظیم صدا، مورد استفاده قرار میگیرند.در حال حاظر با وجود طیف گسترده ای از گزینه های موجود، یافتن بهترین هدفون استودیویی می تواند یک کار سخت و دلهره اورباشد.
در این راهنمای جامع، فاکتورهای کلیدی را که باید هنگام انتخاب هدفون استودیویی در نظر بگیرید را بررسی خواهیم کرد و فهرستی از برترین هدفون های استودیویی را ارائه می‌کنیم. 
چه یک تولید کننده موزیک حرفه ای باشید و چه از علاقه مندان به استودیوی خانگی، این مقاله به شما کمک می کند تا تصمیمی آگاهانه بگیرید و هدفون استودیویی مناسب نیازهای خود را پیدا کنید.

راهنمای خرید هدفون استودیویی

شناخت عملکرد هدفون استودیویی:
قبل از پرداختن به جزئیات، مهم است که ویژگی های منحصر به فرد هدفون های استودیویی را خوب بشناسید. برخلاف هدفون های مصرفی بازار، هدفون های استودیویی برای ارائه صدایی دقیق و شفاف طراحی شده اند.
 هدف از طراحی این مدل هدفون ها، ارائه یک پاسخ فرکانسی فلت است که به تولیدکنندگان این امکان را می دهد تا صدا را همانطور که هست و  بدون هیچ گونه رنگ آمیزی یا اغراق بشنوند.


ویژگی های مهم برای خرید هدفون استودیویی

پاسخ فرکانسی:
 به دنبال هدفونی باشید که پاسخ فرکانسی گسترده و متعادلی را ارائه می دهد و اطمینان حاصل کنید که همه فرکانس ها به طور دقیق بازتولید می شوند.

امپدانس:
 امپدانس هدفون تاثیر زیادی بر سازگاری هدفون با سیستم های صوتی مختلف دارد. هدفون هایی با  امپدانس کمتر، معمولا با اکثر دستگاه های صوتی پرتابل، سازگارهستند. در حالی که هدفون هایی با امپدانس بالاتر، ممکن است به تقویت کننده هدفون اختصاصی نیاز داشته باشند.

هدفون پشت باز در مقابل هدفون  پشت بسته:
در  هدفون های پشت  باز، سطح بیرونی هدفون‌ها دارای حفره‌ و یا شیارهایی است که صدا و هوا از ان عبور میکند. در واقع  گوش شما به‌طور کامل درون هدفون، ایزوله و محصور نمیشود و بخشی از صدا می‌تواند از هدفون خارج شده و یا به درون آن وارد شود.
در هدفون های  پشت باز، صدا غنی تر و وسیع تر  به گوش ما میرسد و این ویژگی، این مدل هدفون را برای شنیدن موسیقی و میکس، مناسب میکند.هدفون های پشت بسته  دارای ایرپدهایی بزرگی هستند که کاملا روی گوش قرار میگیرند و از نشت صدا به بیرون جلوگیری میکنند و ایزوله بهتری دارند. معمولا از این نوع هدفون، در اتاق ضبط صدا و ساز استفاده میشود.
راحتی و دوام: از انجایی که ممکن است در جلسات استودیویی و در زمان طولانی از هدفون ها استفاده کنید، طراحی و  راحتی استفاده از هدفون، موضوع مهمی است.
 به دنبال هدفون هایی با هدبندهای قابل تنظیم، ایرپدهایی نرم و  وزنی سبک باشید. 

شناخت عملکرد هدفون استودیویی پشت بسته و پشت باز

معرفی تعدادی از برترین هدفون های استودیویی
Sony MDR-7506 Headphones
هدفون سونی مدل MDR-7506، ارزش و کیفیت بسیار بالایی دارد و نسبت به هدفون های دیگر، مقرون به صرفه و اقتصادی است.این هدفون با طراحی پشت بسته، دارای درایورهای بزرگ 40 میلی متری است که صدای دقیقی را در محدوده فرکانسی وسیع، ارائه می دهد.
این درایورها قادر به تولید پاسخ فرکانسی 10 هرتز تا 20 کیلوهرتز هستند که به اندازه کافی محدوده شنوایی انسان را پوشش می دهد.همچنین این هدفون دارای درجه حساسیت بالای  dB/W/m 106 است که میتواند حجم بالایی از صدا را بدون دیستورشن، تولید کند.
کاسه های گوشی این هدفون با چرم نرم و مصنوعی پوشیده شده است و در طراحی ان از هدبند قابل تنظیم استفاده شده است.این هدفون در کنار وزن سبک خود و البته یک کیف قابل حمل، برای استفاده در استودیوهای ضبط و پخش رادیو و تلویزیون، پیشنهاد میشود.

هدفون سونی مدل MDR-7506

Beyerdynamic DT 990 Pro Headphones
هدفون بیرداینامیک DT 990 Pro، از طراحی پشت باز استفاده میکند و برای محدوده فرکانسی 5 هرتز تا 35 کیلوهرتز طراحی شده است،که خود این ویژگی ان را برای میکس محدوده فرکانسی LOW، ایده ال میکند.
این هدفون دارای درایورهای 45 میلی متری است که امکان پاسخ باس کافی را فراهم می کند و سطح فشار 96 دسی بل را ارائه می دهد. متریال با کیفیت، کابل جدا شدنی و امکان تعویض آسان و طراحی تاشوی قابل حمل، از دیگر ویژگی های مهم این هدفون است.

هدفون بیرداینامیک DT 990 Pro

Audio-Technica ATH-M50x Headphones
هدفونAudio-Technica ATH-M50x ، یک انتخاب محبوب برای تولید کنندگان موسیقی در سراسر جهان است. این هدفون به دلیل کیفیت صدای استثنایی، دوام، راحتی و ارزش خود به شهرت رسیده است.
این هدفون از طراحی هدفون پشت بسته استفاده می کند که عایق صوتی فوق العاده و پاسخ باس عالی را ارائه می دهد.با پاسخ فرکانسی 15 هرتز تا 28 کیلوهرتز ، درایورهای 45 میلی متری به طور خاص برای ارائه صدایی دقیق و برای پوشش تمام  طیف های فرکانسی طراحی شده است .

هدفونAudio-Technica ATH-M50x

AKG K240 Studio Headphones
هدفون استودیوسیی K240 AKG  دارای طراحی نیمه باز است که بین طراحی پشت باز و پشت بسته قرار می گیرد.در هدفون های نیمه باز، کاپ ها تا حدی باز هستند و اجازه می دهند مقداری هوا به داخل و خارج از کاپ ها جریان پیدا کند.
 این طراحی در مقایسه با هدفون های پشت بسته، صدای طبیعی را ارائه می دهد، اما همچنان به صورت کامل از نشت صدا ایزوله نیست. هدفون‌های نیمه باز معمولاً درایورهای بزرگ‌تر و قوی‌تری نسبت به هدفون‌های پشت بسته دارند که می‌تواند منجر به پاسخ فرکانسی گسترده‌تر و بازتولید صدایی دقیق‌تر شوند. این هدفون به درایورهای 30 میلی‌متری مجهز شده است که پاسخ فرکانسی مناسبی بین 15 هرتز تا 25 کیلوهرتز ارائه می‌کند.این هدفون برای کارکردن به مقدار نسبتاً کمی جریان الکتریکی نیاز دارد که مقدار امپدانس آن فقط 55 اهم است.
هدفون‌های امپدانس بالا (بیش از 100 اهم) می‌توانند صدای واضح‌تر و دقیق‌تری تولید کنند، اما گاهی اوقات برای عملکرد بهینه نیاز به تقویت‌کننده هدفون  اختصاصی دارند.
هدفون AKG K240 Studio دارای یک هدبند با قابلیت تنظیم خودکار است. بالشتک های گوش از چرم مصنوعی نرم ساخته شده اند که راحتی را حتی در طول مدت استفاده طولانی تضمین می کند. 

هدفون استودیوسیی K240

Sennheiser HD 660 S Headphones
هدفون Sennheiser HD 660 S حاوی یک مبدل با پاسخ سریع، سیم پیچ صوتی آلومینیومی و دیافراگم 38 میلی متری است. در مجموع، این ویژگی‌ها به بازتولید ویژگی‌های صوتی و فضایی دقیق تر کمک می‌کنند که هدفون‌های کوچک‌تر قادر به انجام آن نیستند.
درایورهای طراحی شده این هدفون، پاسخ فرکانسی 10 هرتز تا 41 کیلوهرتز را ارائه می‌دهند و تضمین می‌کنند که می‌توانید تمام جزئیات میکس خود را با وضوح و دقت استثنایی بشنوید.همانطور که ممکن است متوجه شده باشید، هدفون Sennheiser HD 660 S از نظر طراحی شبیه به هدفون Beyerdynamic DT 990 Pro است.
 پس چه تفاوتی بین انها وجود دارد؟ 
هدفون‌های گران‌تر مانند Sennheiser HD 660 Ss معمولاً دارای فناوری درایور پیشرفته‌تر، مواد بهبود یافته و عایق‌سازی وکاهش نویز بهتر هستند.

هدفون Sennheiser HD 660 S

نتیجه گیری
انتخاب بهترین هدفون استودیویی یک فرآیند ذهنی است که به ترجیحات شخصی و نیازهای خاص بستگی دارد. در نظر گرفتن عواملی مانند کیفیت صدا، راحتی، دوام و بودجه ضروری است. مدل های ذکر شده در این مقاله در صنعت صدا بسیار مورد توجه هستند، اما همیشه توصیه می شود قبل از تصمیم گیری نهایی، آنها را امتحان کرده ونسبت به هم مقایسه کنید.
 به یاد داشته باشید، هدف نهایی یافتن هدفونی است که صدا را با دقت بازتولید می کند و مرجع قابل اعتمادی برای شنیدن و تولید موسیقی است.

 

فایل های پیوست