0
محتویات سبد خرید
مقالات آموزشی
  • 1088
  • 241 مرتبه
آشنایی با تجهیزات استودیو برای شروع و تولید موسیقی

آشنایی با تجهیزات استودیو برای شروع و تولید موسیقی

15 اسفند 1401

اگر به دنیای تولید و خلق موسیقی علاقه مند هستید و قصد دارید که به عنوان یک موزیسین وارد این مسیر جذاب شوید، خواندن این مقاله را به شما توصیه میکنیم!
ما در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد که با تجهیزات لازم برای شروع و تولید موسیقی اشنا شوید و بتوانید با کمترین بودجه در خانه خود، موسیقی بهتری را تولید کنید.
در همین ابتدای کار بدانید که برخی تجهیزات ضروری برای تولید موسیقی وجود دارد که تولید را بسیار آسان‌تر می‌کند و گزینه‌های خلاقانه شما را گسترش میدهد.
تجهیزاتی که در ادامه به شما معرفی میکنیم، شامل نرم افزار میزبان(DAW)، هدفون، میدی کنترلر، کارت صدا و میکروفون استودیویی میشود.


1.نرم افزار میزبان(DAW)
ایستگاه دیجیتالی تولید صوت (DAW) ، نوعی نرم افزار است که به شما اجازه می دهد صدا را در رایانه خود، ضبط، ویرایش و پردازش کنید.تعداد زیادی DAW  مختلف در بازار وجود دارد،  اما برخی از آنها محبوب تر از بقیه هستند. اکثر نرم افزارهای میزبان، ویژگی ها و طرح بندی های قابل مقایسه ای را ارائه می دهند.در بیشتر استودیوهای ضبط بین المللی که دارای تجهیزات حرفه ای هستند، از یک DAW به نام Pro Tools استفاده می کنند. 
این نرم افزار قدرتمند، طیف وسیعی از ویژگی‌های ضبط، ویرایش و مسیریابی صوتی را فراهم می‌کند و موجب شده است تا این نرم افزار، خود را به عنوان DAW استاندارد صنعتی برای تولید و ضبط موسیقی معرفی کند.

با این حال، این موضوع لزوما به این معنی نیست که نرم افزار پروتولز، بهترین انتخاب برای کسانی است که میخواهند در خانه موسیقی تولید کنند! 
هنرمندان سبک های موسیقی هیپ هاپ، الکترونیک و پاپ که عمدتاً با نمونه های صوتی و صداهای اماده کار می کنند، معمولاً ترجیح می دهند از یک نرم افزار میزبان متفاوت مثل، اف ال استودیو، کیوبیس، استودیو وان و دیگر نرم افزارهای محبوب موسیقی، استفاده کنند.

 

انتخاب راحت و ساده لوازم استودیو

2.هدفون استودیویی
بلندگوهای لپ‌تاپ، هدفون‌های بی‌کیفیت و هدفون‌های مصرف‌کننده، معمولاً صدایی اغراق شده و دچاررنگ شدگی فرکانسی را، به گوش شما میرسانند.
برای مثال، دربعضی از سیستم های صوتی پخش، ممکن است فرکانس های میدرنج اواز و صدای خواننده، برجسته تر شده باشد. 
و یا در خیلی از همین سیستم های صوتی پخش، به دلیل ضعف در پخش فرکانس های پایین، با  تغییر در محدوده های  فرکانسی، گوش شما را به شنیدن فرکانس های بالا متمرکز میکنند.
هدفون مانیتورینگ استودیویی، با پاسخ فرکانسی گسترده، تمام جزئیات صدا را به صورت کاملا صادقانه، به گوش شما میرسانند و در تولید موسیقی به شما کمک زیادی میکنند.

 

بهترین و ارزانترین راه برای انتخاب هدفن مونیتوربنگ

3.میدی کنترلر
میدی کنترلربه شما این امکان را می دهد تا سیگنال های میدی (MIDI) را، به نرم افزار میزبان خود ارسال کنید.سیگنال های میدی، برای نواختن ابزارهای مجازی مانند: درام، گیتار، پیانو و سینت سایزرها، کاربرد دارند. همچنین می توانید از یک میدی کنترلر، برای کنترل عملکردهای پخش نرم افزار میزبان (شروع/توقف/ضبط) استفاده کنید.
با استفاده از میدی کنترلر، علاوه برای نوازندگی سازها در پروسه تولید موسیقی و کنترل قابلیت های نرم افزار میزبان، میتوانید کم کم به فکر یادگیری پیانو هم باشید!

 

کیبورد کنترلر یا میدی چیست؟

4.کارت صدا
کارت صدا ابزاری است که هدف اصلی آن گسترش قابلیت‌های ضبط و پخش صدا در رایانه شما است. اگر می خواهید با استفاده از یک میکروفون استودیویی، صدای یک خواننده را ضبط کنید یا با استفاده از یک جفت اسپیکر مانیتورینگ، از رایانه خود صدا پخش کنید، به یک کارت صدا نیاز دارید.
به طورکلی، وظیفه اصلی کارت صدا، تبدیل سیگنال های صوتی آنالوگ به دیجیتال (A/D) و تبدیل سیگنال های صوتی دیجیتال به آنالوگ (D/A) میباشد.
به عنوان مثال در فرایند تبدیل سیگنال های صوتی آنالوگ به دیجیتال، صدا از میکروفون وارد کارت صدا میشود و بعد از پردازش وارد یارانه و نرم افزار شما میشود.
یا در مثالی دیگر و در فرایند تبدیل سیگنال های صوتی دیجیتال به آنالوگ، صدا از داخل رایانه وارد کارت صدا میشود و بعد از پردازش، وارد هدفون یا اسپیکر مانیتورینگ میشود.
و در نهایت شما میتوانید تجهیزات مهم برای تولید موسیقی مانند: هدفن، میدی کنترلر، اسپیکرمانیتورینگ و میکروفون را به کارت صدا متصل کنید و از طریق رایانه، موسیقی خود را با بالاترین سطح کیفی تنظیم و تولید کنید.

 

چه میکروفنی برای استودیو بخریم؟

5.میکروفون استودیویی
به طور کلی و برای ضبط صدا، دو دسته اصلی میکروفون های داینامیک و میکروفون های خازنی وجود دارد.میکروفون های داینامیک، از طراحی دیافراگم سیم پیچ متحرک استفاده می کنند.
سیگنال‌ها را با جزئیات کمتری، نسبت به میکروفون‌های خازنی دریافت می‌کنند، اما میتوانند سطح بیشتری از فشار صدا را تحمل کنند و اغلب برای اجراهای زنده مورد استفاده قرار میگیرند.
میکروفون استودیویی ( خازنی )که برای تولید سیگنال به صفحات فلزی شارژ شده متکی هستند، بسیار حساس عمل میکنند و ضبط های دقیقی را ارائه می دهند.
شما برای ضبط اواز و یا سازهای موسیقی، به یک میکروفون استودیویی نیاز دارید.

 

بهترین کارت صدا یا رابط صوتی در استودیو

6.اسپیکر مانیتورینگ
اگر در اینده قصد دارید، علاوه برای ساخت و تولید موسیقی، وارد دنیای جذاب میکس ومسترینگ و ویرایش لاین های موسیقی شوید، داشتن یک جفت اسپیکر مانیتورینگ برا شما ضروری محسوب میشود و میتوانید در کنار تجهیزات دیگر استودیویی، از این ابزار مهم هم برای تولید موسیقی خود استفاده کنید.
اسپیکر مانیتورینگ های استودیویی هم مانند هدفون های استودیویی، صدایی بدون رنگ شدگی و کاملا صادقانه را به گوش شما میرسانند.در واقع اسپیکر مانیتورینگ ها، حداقل مقدار دیستورشن، تصویری واضح از صداهای استریو، پاسخ فرکانسی وسیع، رنگ بندی خنثی و سطح بالایی از صدا را به ما ارائه میدهند.
اسپیکرمانیتورینگ ها معمولا بر اساس پاسخ فرکانسی، امپلی فایر، کالیبراسیون، اندازه  و نوع ووفر و توییتر و نوع پشتیبانی ازکابل های ورودی، دسته بندی میشوند.

مرکز خرید تجهیزات استودیو

 

فایل های پیوست